Naar inhoud
De Volksbank logo de volksbank
Financieel onbezorgd top visual min

Financieel onbezorgd

Om de financiële weerbaarheid van de klanten van onze bankmerken en de mensen om hen heen te verbeteren, zetten we ons actief in op drie gebieden: vaardigheden, bezorgdheid en financiële positie. Met onze partners Eurowijs en Bank voor de klas stimuleren we het aanleren van financiële vaardigheden op jonge leeftijd. En SNS organiseert in verschillende winkels workshops veilig online bankieren om mensen vaardig te maken in het omgaan met zaken als e-mail phishing, schadelijke software en social engineering.

Financieel onbezorgd midden visual min

Maar we doen meer...

Met de Barometer Financiële Onbezorgdheid meten we sinds maart 2018 maandelijks de financiële onbezorgdheid onder 750 Nederlanders, waaronder ruim 500 klanten. Onze doelstelling is dat in 2020 50% van onze klanten aangeeft dat de bank voor hen klaar staat als ze financiële zorgen hebben. Eind 2019 stond dit cijfer op 48,1%; we zijn dus goed op weg. Klik hier voor meer informatie over de visie van de Volksbank op financiële weerbaarheid.

Financieel onbezorgd maar we doen meer

Aandacht voor preventie

Uit onderzoek van ons Expertisecentrum Financiële Weerbaarheid blijkt dat mensen met schulden gemiddeld vijf jaar wachten met hulp zoeken. In die vijf jaar wordt de schuld ruim tien keer zo hoog. Daarom besteden we veel aandacht aan preventie. Zo nemen we met SNS deel aan de Nederlandse Schuldhulproute met als doel om te voorkomen dat betalingsproblemen uitgroeien tot geldzorgen. Ook organiseert SNS informatiesessies voor klanten met een aflossingsvrije hypotheek.

Financieel onbezorgd aandacht voor preventie

Er zijn wanneer het er toe doet

We zijn er voor klanten op de momenten die er toe doen. Zo zorgt RegioBank dat er altijd een zelfstandig adviseur in de buurt is en biedt SNS al haar klanten een persoonlijk ‘klantteam’ met de ruimte om zelf te bepalen hoe persoonlijk ze het willen hebben. ASN Bank heeft geen fysieke winkels, maar scoort goed op klantcontact en klanttevredenheid. En BLG Wonen maakt de woningmarkt toegankelijker, bijvoorbeeld voor starters, met de ‘huurverklaring’ voor duurhuurders.

Financieel onbezorgd er zijn wanneer het er toe doet

Hulp in plaats van incasso

En omdat we ook in mindere tijden klaar staan voor klanten, maken we sinds 2017 geen gebruik meer van incassobureaus. Want we willen klanten niet onnodig opzadelen met incassokosten. We komen ook bij de klant thuis en bieden in sommige gevallen budgetcoaching en indien nodig ook jobcoaching kosteloos aan voor mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek. Wil je hierover meer weten en ben je klant bij SNS, ASN Bank of RegioBank, neem dan contact op met jouw adviseur.

Financieel onbezorgd hulp in plaats van incasso

Gastlessen: jong geleerd

Jong geleerd is oud gedaan. Het is belangrijk om kinderen al jong te leren goed met geld om te gaan. Dit geeft ze een stevige basis om de juiste keuzes te maken en zo geldproblemen op latere leeftijd te voorkomen. Financiële educatie zit niet standaard in het lespakket. Door medewerkers de kans te bieden om regelmatig gastlessen te geven, helpen we kinderen om al vroeg iets te leren over het concept ‘geld’ en om financiële vaardigheden te ontwikkelen. Zo dragen we bij aan een financieel onbezorgder leven voor later. Lees meer

Financieel onbezorgd eurowijs min

Alles over Financieel onbezorgd

14 september 2022

Financiële zorg

Bij de Volksbank vinden we het belangrijk om je te helpen op het moment dat het financieel even tegen zit. Juist nu in tijden van stijgende prijzen. Dit doen we door een…

Financiele zorg header website de volksbank
15 december 2020

‘Beter voor elkaar’ in Amsterdam: gratis kleding en speelgoed voor gezinnen onder bijstandsniveau

Op zaterdag 12 december openden medewerkers van SNS in Amsterdam-Zuidoost een gratis kleding- en speelgoedwinkel, waar meer dan 50 gezinnen die onder bijstandsniveau leven, op 12…

Amsterdam actie beter voor elkaar
17 december 2019

Financiële weerbaarheid en gedrag van mensen

We worden dagelijks verleid om van alles te kopen en we geven er allemaal wel eens aan toe. Maar de een is beter bestand tegen die verleidingen dan de ander. Waar komen die…

Bestand tegen de verleiding v2
03 december 2019

Klantonderzoek: sparen moet blijven lonen

Ruim 3.000 particuliere consumenten waren in oktober en november 2019 betrokken bij het onderzoek van de Volksbank: 3.000 kwantitatief en 12 groepsdiscussies met steeds vier…

Sparen moet lonen
14 april 2018

Financiële weerbaarheid

Uiteindelijk zou iedereen moeten merken dat de bank er voor je is en naast je staat, ook als je financiële zorgen hebt.

VB 00848 1920
17 maart 2018

Financiële onbezorgdheid maakt gelukkiger dan meer vrienden

Barometer Financiële Onbezorgdheid: 34% Nederlanders bezorgd over eigen financiën

VB 01085 1920
26 september 2017

App helpt asielzoekers uit administratief moeras

Je brengt een bezoek aan een asielzoekerscentrum. Zeven maanden later heb je samen met 5 andere collega's een Androidapp ontwikkeld waarmee vluchtelingen formulieren kunnen…

Eveline