Hypotheekaanvraag: eenvoudiger maken en minder gegevens aanleveren
De bank vraagt voor het acceptatieproces van een hypotheek veel verschillende documenten en financiële gegevens op. Zowel voor de klanten met een vaste baan als voor de klanten die zzp-er zijn. Wij willen het eenvoudiger maken om deze gegevens aan te leveren.
Gemiddeld kopen mensen één keer per zeven jaar een huis. Een hypotheek regelen is voor alle betrokken partijen in de aanvraag best ingewikkeld. Voor de hypotheekadviseur, de hypotheekverstrekker, maar in het bijzonder voor de consument. Consumenten moeten zich flink inspannen om te zorgen dat zij alle benodigde documenten voor het aanvragen van een hypotheek kunnen aanleveren.
Hoe gaan wij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag makkelijker maken?
Het spreekt voor zich dat je je als klant telkens goed moet verdiepen in je hypotheek, want het is een ingewikkeld product. Wij kunnen wel helpen om het aanvraagproces eenvoudiger te maken. Door het digitaal aanleveren van documenten in 2 stappen sneller te maken met minder gegevens. Bij het (digitaal) verzamelen van de gegevens staat privacy natuurlijk voorop!
Stap 1: Verzamel en deel je gegevens in één keer
In onze eerdere hypotheekpilot laten we zien dat het verzamelen en delen van gegevens via een app veiliger, sneller en met minder kosten kan.
Stap 2: Deel alleen wat écht nodig is
De volgende stap is dat wij een selectie maken van de gegevens die écht nodig zijn. Geen volledige uittreksels en overzichten met al je financiële gegevens, maar alleen de gegevens die nodig zijn om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Hoe werkt het nu?
Hypotheekverstrekkers vragen op dit moment 2 jaar historie van betaalrekeningen op om te bepalen of zzp’ers voldoende inkomsten hebben om de lasten van een hypotheek te dragen. Bij de duurhuurders doen we dat ook om de hypotheeklasten per maand te bepalen Deze historie is erg gedetailleerd en niet allemaal nodig voor de aanvraag van een hypotheek. Er staat naast de huur of inkomsten ook dat leuke koffietentje op de hoek. Naar die details zijn hypotheekverstrekkers niet op zoek.
Hoe werkt het straks: de 3 gegevens die wij belangrijk vinden
Met onderstaande gegevens uit een betrouwbare bron kunnen hypotheekverstrekkers de hypotheekaanvraag beoordelen.
- Inkomsten
- Inkomsten – gemiddelde uitgaven
- Ruimte voor sparen en leven
De start van pilot: Deel de bestedingsruimte in één keer
Het klinkt simpel, maar dat is het (nog) niet. We onderzoeken nu de mogelijkheid hoe je als klant via een data app je betaalhistorie kunt ophalen. De betaalgegevens blijven in jouw bezit en worden versleuteld opgeslagen op je telefoon. Alleen jij kunt erbij. Met de betaalhistorie berekent de app bovengenoemde 3 gegevens door te kijken naar gemiddelde inkomsten en uitgaven. Zo komen we vervolgens op het bedrag dat je per maand vrij kunt besteden.
Hypotheekadvies helemaal op maat
De informatie in de app deel je samen met de andere gegevens voor de hypotheekaanvraag direct met de hypotheekverstrekker. Met daarbij altijd het doel om dit zo simpel, veilig en privacyvriendelijk mogelijk te maken. Zo kan onze hypotheekadviseur doen waar hij of zij het beste in is: advies geven. Door de bestedingsruimte te delen kan de adviseur beter met de klant meedenken en zoeken naar passende oplossingen op maat.
Prototype, testen en pilot
Op dit moment wordt het nieuwe proces uitgedacht in een prototype. De volgende fase gaan we in gesprek met klanten om te testen hoe klantvriendelijk het is en waar het nog beter kan. Zo kunnen wij bijvoorbeeld ook de duurhuurder in de toekomst nog beter van dienst zijn.
Na de testfase is de ambitie om snel een eerste versie te ontwikkelen voor klanten in een pilot. Begin volgend jaar willen we de eerste klanten via dit proces verwelkomen.
Zo werken we langzaam maar zeker toe naar een simpel hypotheekproces dat voor iedereen beter werkt en voldoet aan de regelgeving. Sterk gestuurd door onze Datavisie: jouw gegevens, jij bepaalt welke gegevens je wilt delen.