Herken de oplichter
De manieren waarop onze klanten slachtoffer worden van fraude veranderen voortdurend en dat is ook goed te zien in de cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) over fraude in het betalingsverkeer in 2023. De schade als gevolg van bankhelpdeskfraude is in 2023 met 45% gedaald. Ook het aantal slachtoffers daalde met 20 % naar bijna 10.000 personen. Ondanks de daling blijft met een schadebedrag van 28 miljoen euro deze vorm van oplichting een hardnekkig probleem.
Ook bij andere fraude vormen daalde de schade waardoor het totale bedrag van fraude in het betalingsverkeer van 2023 uitkwam op 36 miljoen euro. Zo daalde de directe schade als gevolg van phishing naar inlogcodes met ruim 80% tot minder dan een miljoen euro. Indirect blijft phishing een probleem, omdat criminelen op grote schaal phishen naar persoonsgegevens via valse websites of social media. Die gegevens worden vaak ingezet om het oplichtingsverhaal geloofwaardiger te maken. Ook voor deze fraudevormen geldt dat we met alle partijen in de keten moeten blijven inzetten op samenwerking om de schade verder terug te dringen.
We werken elke dag hard om te zorgen dat u bij ons uw bankzaken veilig kunt regelen. Om u hierbij te helpen, hebben we een gratis, online training ontwikkeld. De training is interactief en laat via korte films zien hoe u een oplichter kunt herkennen. Zo kunt u veilig blijven bankieren.