Hoe wij ons sterk maken voor privacy
De Volksbank maakt zich sterk voor de privacy van klanten. Niet alleen vandaag op de Dag van de Privacy, maar het hele jaar door. Dat is belangrijk met het oog op de openstelling van de betaalmarkt en de toetreding van bedrijven als Google en Facebook als betaalplatform.
Hoe maken wij ons sterk voor privacy? Klanten van ASN Bank, RegioBank en SNS (allen onderdeel van de Volksbank) moeten eerst een hoofdschakelaar aanzetten, voordat ze betaalgegevens met een nieuwe betaalpartij gaan delen. Daarnaast werken we met de stichting Privacy First aan een PSD2-gedragscode en met de startup Schluss aan een digitale kluis voor persoonlijke gegevens van klanten. Daarmee maakt Schluss vandaag kans om een Privacy Award te winnen.
Wij verkopen jouw gegevens niet door
Deze activiteiten doen we vanuit de filosofie dat persoons- en betaalgegevens van de klant ook écht van de klant zijn. En dat we die gegevens dus niet doorverkopen. Dat het met de privacy in Nederland nog weleens fout gaat werd weer onderstreept tijdens de recente uitreiking van de Big Brother Award (onder meer georganiseerd door Bits of freedom).
Wij gaan zorgvuldig om met jouw persoonlijke data
We denken dat er in toenemende mate behoefte is aan een bank die zorgvuldig met de data van klanten omgaat. Ook Eelco van Dijk (Data Strategist bij de Volksbank) deelt die mening, in een blog op Linkedin schreef hij onlangs: “Klanten vertrouwen ons al meer dan 200 jaar hun geld toe. Wij vinden dat zij dit ook met hun persoonlijke data moeten kunnen.” Hans van Breukelen, Privacy Officer bij de Volksbank, maakt zich er sterk voor dat we dit ook waar maken. “Privacy is onlosmakelijk verbonden met de Volksbank, het past bij bankieren met de menselijke maat.”
“Privacy is onlosmakelijk verbonden met de Volksbank, het past bij bankieren met de menselijke maat”