De Volksbank presenteert raamwerk transformatie
Rationalisatie merkenportefeuille: beweging naar één sterk retailmerkOptimalisatie distributiemodel: reductie in aantal vestigingen, waarbij landelijke dekking wordt behoudenEenvoudigere organisatiestructuur leidt in deze fase van de transformatie tot verwachte reductie van het aantal arbeidsplaatsen met 700 tot 750 fte’s per 1 juli 2025Dit leidt naar verwachting tot een jaarlijkse structurele kostenbesparing van ongeveer € 70 miljoenIntentie tot het nemen van een reorganisatievoorziening over 2024Om te voldoen aan toenemende wet- en regelgeving worden extra lopende kosten gemaakt voor het bestrijden van financiële criminaliteit en op het gebied van risicomanagement. Dit omvat ook tijdelijke inhuur van externen. Deze tijdelijke kosten doen bovengenoemde structurele fte-kostenbesparing gedeeltelijk teniet
Vandaag presenteert de Volksbank het raamwerk waarbinnen de komende periode de transformatie zal plaatsvinden. Deze richt zich onder meer op het rationaliseren van de merkenportefeuille, het optimaliseren van het distributiemodel en het vereenvoudigen van de organisatiestructuur. De Volksbank heeft hiertoe allereerst een raamadviesaanvraag ingediend bij de ondernemingsraad. Een gedetailleerde vervolgadviesaanvraag volgt in het eerste kwartaal van 2025. De komende periode vindt verdere afstemming met relevante stakeholders plaats. Besluitvorming vindt plaats nadat de ondernemingsraad haar advies heeft gegeven.
Op 4 oktober 2024 maakte de Volksbank bekend haar bedrijfsmodel en – processen te gaan vereenvoudigen en verbeteren om effectiever te kunnen opereren en de bank commercieel en operationeel te versterken. Onzekere macro-economische omstandigheden zorgen voor druk op de inkomsten. Gelijktijdig nemen de kosten toe en zijn er grote investeringen nodig om te voldoen aan wet- en regelgeving. Ook zijn forse investeringen nodig om de datakwaliteit en IT-systemen te verbeteren. De transformatie zet fundamentele veranderingen in gang die moeten leiden tot een slagvaardige, kostenefficiënte bank die oog heeft voor mens en maatschappij en waar de klantrelatie voorop staat.
Roland Boekhout, CEO van de Volksbank: "We kiezen er bewust voor om nu al onze plannen te delen, ook al zijn nog niet alle details uitgewerkt. In plaats van af te wachten, zetten we alvast de koers uit en ondernemen we actie waar mogelijk. Onze medewerkers, klanten en partners verdienen duidelijkheid over de stappen die we gaan nemen om een sterkere, toekomstbestendige bank te worden die voortbouwt op een breed maatschappelijk fundament.”
Rationalisatie merkenportefeuille
De bank beweegt gefaseerd naar één sterk retailmerk. Als onderdeel van de Volksbank hebben de merken SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen gemeen dat zij zich in het Nederlandse bankenlandschap onderscheiden door een sterke klantrelatie en het maken van maatschappelijke impact. Door deze krachten te bundelen ontstaat er één herkenbaar, sterk bankmerk met een onderscheidend maatschappelijk profiel dat bankieren makkelijk en toegankelijk maakt voor haar 3 miljoen klanten. Een bank die een bijdrage levert aan oplossingen voor uitdagingen in de Nederlandse samenleving zoals duurzaamheid, financiële gezondheid en betaalbaar wonen. De convergentie van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen zal gefaseerd en zorgvuldig verlopen. De implementatie start in 2025 en zal naar verwachting binnen 3 jaar zijn afgerond. Later dit jaar maken we de merknaam bekend.
Optimalisatie distributiemodel
De combinatie van mobiel bankieren en een landelijk dekkend netwerk met lokale vestigingen blijft onderscheidend in de klantpropositie. Hiermee bieden we dagelijks digitaal gemak en een vestiging in de buurt voor momenten die er voor klanten toe doen. Naast onze franchise-formules blijft voor de distributie van hypotheken ook het intermediaire kanaal cruciaal.
Ook vindt een optimalisatie van de bestaande SNS-winkels en RegioBank vestigingen plaats. Deze leidt tot een daling van het aantal vestigingen. In dit stadium is het te vroeg om aan te geven hoeveel vestigingen het betreft. De herinrichting zullen we in overleg met onze franchise partners en ondernemingsraad vormgeven. Uitgangspunt hierbij is het behoud van onze landelijke dekking met een gezond, duurzaam rendement voor zowel de franchisegever als de franchisenemer.
Eenvoudigere organisatiestructuur
De beweging naar één merk, de optimalisatie van het distributiemodel en de daarbij passende vereenvoudigde organisatiestructuur leidt tot een reductie van het aantal arbeidsplaatsen. In deze fase van de transformatie zullen er naar verwachting tussen de 700 tot 750 voltijdsbanen verdwijnen per 1 juli 2025 (van de in totaal ~ 4.500 banen ultimo juni 2024). Gedwongen ontslagen zijn niet uit te sluiten. Voor betreffende medewerkers is er een sociaal plan. Naar verwachting zal hiervoor een reorganisatievoorziening over het boekjaar 2024 worden genomen.
De Volksbank verwacht met de personeelsreductie een jaarlijkse structurele kostenbesparing van ongeveer € 70 miljoen te realiseren. Om te voldoen aan toenemende wet- en regelgeving worden extra lopende kosten gemaakt voor het bestrijden van financiële criminaliteit en op het gebied van risicomanagement. Dit omvat ook tijdelijke inhuur van externen. Deze tijdelijke kosten doen bovengenoemde structurele FTE-kostenbesparingen gedeeltelijk teniet.
Roland Boekhout: “De toenemende druk op de inkomsten en aanhoudend hoge kosten vraagt om een voortvarende en fundamentele aanpak. Het moet simpeler en sneller. Een vereenvoudigde organisatiestructuur, met korte lijnen, duidelijke mandaten en verantwoordelijkheden, maakt ons effectiever. Dit past bij een retailbank met een overzichtelijk aanbod van bankdiensten als sparen, betalen en hypotheken.
De beweging van onze vier merken naar één sterk bankmerk is een essentiële stap in deze transformatie. Een merk dat zich onderscheidt als sympathieke uitdager in de Nederlandse markt, een bank met oog voor mens en maatschappij, dicht bij onze klanten. Zo bundelen we onze kracht om klanten nog beter te bedienen. Ik realiseer me heel goed dat dit proces grote impact heeft op onze collega’s, die zich dagelijks met grote betrokkenheid en passie voor de bank inzetten. Collega’s die door de transformatie hun baan verliezen zullen we zoveel mogelijk begeleiden van werk naar werk. Met deze vereenvoudiging zetten we belangrijke stappen naar een aantrekkelijke bank voor retail- en mkb-klanten.”