Naar inhoud
De Volksbank logo de volksbank

De Volksbank optimaliseert distributiemodel: reductie vestigingen met behoud van landelijke dekking

In deze update over de transformatie maakt de Volksbank bekend het aantal SNS winkels en RegioBank vestigingen terug te brengen. Deze stap past bij de aankondiging die de Volksbank op 19 november 2024 heeft gedaan over het vereenvoudigen van de organisatie. De transformatie staat los van toekomstige eigendomsstructuur en is noodzakelijk om  de bank commercieel slagvaardiger te maken en operationeel te versterken voor een financieel gezonde bedrijfsvoering.

500 foto persbericht kantoor utrecht 10000

Tevens kondigde de bank aan klanten te gaan bedienen onder één merknaam. Dit stelt de Volksbank in staat het totaal aantal vestigingen te reduceren, waarbij de landelijke dekking wordt behouden. Via SNS en RegioBank kunnen klanten op dit moment terecht bij ruim 600 vestigingen. De Volksbank verwacht dit aantal terug te brengen tot ongeveer 320 - 360 vestigingen. In de nieuwe opzet krijgen ook de klanten van ASN Bank toegang tot een lokale vestiging voor persoonlijk advies. Dit in combinatie met de huidige online propositie. De merknaam waaronder de vestigingen zullen gaan opereren wordt binnenkort bekend gemaakt.

Roland Boekhout, CEO van de Volksbank: “Door de steeds verdere digitalisering van bankdiensten is het aantal bankfilialen in Nederland fors gedaald. Uiteraard gaat deze ontwikkeling ook niet aan ons voorbij. Toch zijn wij overtuigd van de kracht van de combinatie van mobiel bankieren en een landelijk dekkend netwerk met lokale vestigingen. Met deze optimalisatie kan de Volksbank als enige Nederlandse bank een financieel verantwoord, landelijk dekkend netwerk blijven bieden. De toegevoegde waarde van een persoonlijk adviesgesprek op momenten die er voor de klant toe doen, is ongeëvenaard. Met onze vestigingen houden we persoonlijk advies laagdrempelig. Samen met onze franchisepartners voorzien wij in deze adviesbehoefte van onze 3 miljoen klanten, binnenkort onder de vlag van één sterk merk.”

Keuze voor franchisemodel
Om op efficiënte wijze invulling te geven aan een landelijk dekkend netwerk van vestigingen kiest de Volksbank voor het franchisemodel. Hiermee kiest de Volksbank voor het netwerk en de kennis die franchisenemers als ondernemer hebben van hun eigen regio. Het optimaliseren van het distributienetwerk gebeurt zorgvuldig, gefaseerd en in nauwe samenwerking met de franchisenemers. Uitgangspunt hierbij is een gezond en duurzaam rendement voor franchisenemer en franchisegever. In dit kader is de bank voornemens vestigingen die nu dicht bij elkaar hetzelfde verzorgingsgebied bedienen, waar mogelijk, samen te voegen. Waar dit niet mogelijk blijkt zal in overleg met de franchisenemer de samenwerking worden opgezegd. Naast ons franchisemodel blijft voor de distributie van hypotheken ook het intermediaire kanaal cruciaal.

SNS
De keuze voor het franchisemodel heeft impact op de 46 SNS winkels die nu nog in eigen beheer zijn. Het streven is om deze winkels waar mogelijk onder te brengen in het franchisemodel. Waar dit niet mogelijk is zullen deze worden gesloten. De medewerkers die hierdoor geraakt worden zijn onderdeel van de totale verwachte reductie van 700 - 750 fte die de Volksbank op 19 november 2024 bekendmaakte.

De intentie hierbij is om de betreffende medewerkers zoveel mogelijk van ‘werk naar werk’ te begeleiden; waar dat kan bij franchisenemers in de regio. De bank verwacht hiervoor in januari 2025 een vervolgadviesaanvraag voor de eigen winkels in te dienen.

Voor verdere optimalisatie van de overige 148 SNS winkels wordt, in overleg met de franchisenemers, het samenvoegen van franchisevestigingen onderzocht en worden vestigingen gesloten waarmee het aantal franchisewinkels naar verwachting op 110 - 130 komt.

RegioBank
RegioBank werkt samen met lokale zelfstandige adviseurs en heeft op dit moment 416 vestigingen. In overleg met de franchisenemers worden deze vestigingen waar mogelijk samengevoegd. Indien dit niet mogelijk is kan de samenwerking met de zelfstandig adviseur worden opgezegd. Daarnaast worden de contracten met zelfstandige adviseurs die voornemens zijn hun bedrijf te stoppen beëindigd. De Volksbank verwacht hiermee dat het aantal vestigingen uitkomt op tussen de 210 – 230.

Flagship stores
Naast het unieke franchisemodel met een landelijk dekkend netwerk, introduceert de Volksbank drie eigentijdse laagdrempelige flagship stores voor financieel advies. Zowel voor particuliere als zakelijke klanten. Naast het krijgen van advies kunnen klanten en belangstellenden hier seminars of trainingen over aansprekende onderwerpen bijwonen. Deze flagship stores komen in eigen beheer. 

Eerdere berichten over de transformatie

Deel dit artikel

Actueel