Naar inhoud
De Volksbank logo de volksbank

Kunnen we je helpen?

Hieronder vind je veelgestelde vragen en de algemene contactgegevens, investor relations en woordvoering van de Volksbank Daarnaast vind je meer informatie over ons inkoopbeleid en documenten met betrekking tot leveranciers. Heb je een vraag of opmerking over een product, rekening of klantgerelateerde zaken zoals bijvoorbeeld een BKR-inschrijving, hypotheekakte of bewindvoering? Neem dan contact op met een van onze merken: SNS, ASN Bank, RegioBank of BLG Wonen.

Veelgestelde vragen

De Volksbank is het moederbedrijf van SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen. Onze bankmerken hebben alle vier een andere focus maar delen dezelfde opvatting: bankzaken zijn in de eerste plaats menszaken.

'Beter voor elkaar' is onze belofte aan Nederland. Dit maken we waar door te bankieren met de menselijke maat en door in onze bedrijfsvoering van waarde te zijn voor de klant, de medewerker, de aandeelhouder én de maatschappij. Voor elkaar dus. Want bij ons draait het niet alleen om geld, maar ook om een beter Nederland. We heten niet voor niets de Volksbank.

Bij de Volksbank kun je geen rekening openen. Je bent daarvoor van harte welkom bij een van onze drie bankmerken die een betaalrekening aanbieden. Weten welke het best bij je past? Ga naar de korte kennismaking met SNS, ASN Bank en RegioBank.

Je kunt uitsluitend terecht bij de klantenservice van de bank waar je nu bankiert; SNS, ASN Bank, RegioBank of BLG Wonen. Let op: dat geldt ook als je op bijvoorbeeld je hypotheekcontract of BKR-registratie de Volksbank ziet staan.

Wij geloven dat banken er niet zijn om zichzelf, hun klanten of hun aandeelhouders te verrijken, maar óók om de samenleving duurzamer, weerbaarder en leefbaarder te maken. Dat noemen we gedeelde waarde.

Samen met onze merken dragen we hieraan bij met gedeelde doelstellingen zoals een klimaatneutrale balans in 2030, bankbrede initiatieven zoals het niet inzetten van incassobureaus en financiële educatie projecten zoals Eurowijs, ons gratis lesprogramma dat kinderen op basisscholen al jong leert omgaan met geld.

De Volksbank bestaat al enige jaren, maar we treden pas sinds kort naar buiten omdat we het belangrijk vinden dat meer mensen weten waar wij als organisatie voor staan, namelijk dat je met je geldzaken wel degelijk kunt bijdragen aan een betere samenleving. Je kunt gewoon blijven bankieren waar je nu bankiert in de geruststelling dat jouw bank onderdeel is van een moederbedrijf met een sterk maatschappelijk profiel waar het niet alleen om geld draait, maar ook om een beter Nederland.

De garantie geldt per bank (in ons geval voor de Volksbank) voor de bij elkaar opgetelde tegoeden op de rekeningen bij SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen samen, dus in totaal is er een garantie van € 100.000. Bij een en/of rekening geldt de bescherming per persoon per bank, samen is er tot € 200.000 bescherming.

Jazeker, aan de missie van ASN Bank verandert niets. Sterker nog, ASN Bank is in het uitdragen van haar missie nog sterker omdat het binnen de Volksbank de aanvoerder is op het gebied van duurzaamheid. De Volksbank heeft het totale duurzame beleid van ASN Bank overgenomen en past dit ook toe. Zo heeft de Volksbank met alle bankmerken de doelstelling overgenomen om in 2030 een klimaatneutrale balans te hebben. Dat betekent dat alle investeringen per saldo CO2-neutraal moeten zijn in 2030.

Jazeker, daarin verandert er niets. RegioBank heeft als missie om actief te zijn in de buurt. Dit past logisch in de maatschappelijke missie van de Volksbank. Bovendien bankiert u in de geruststelling dat uw bank onderdeel is van een sterk moederbedrijf. De Volksbank bestaat al enige jaren, maar we treden nu pas naar buiten omdat we het belangrijk vinden dat meer mensen weten waar wij als organisatie voor staan, namelijk dat je met je geldzaken wel degelijk kunt bijdragen aan een betere samenleving.

RegioBank en SNS hebben allebei een eigen doelgroep en bedienen verschillende soorten klanten. Beide willen dicht bij hun klanten zijn en houden dus de eigen SNS winkels en RegioBank kantoren.

Bij de Volksbank draait het niet alleen om geld, maar ook om een beter Nederland. We helpen mensen met hun geldzaken, in goede- en in slechte tijden, dus ook als het even tegenzit. Daarom maken we liever zelf goede betaalafspraken met de klant. Wij rekenen hiervoor geen incassokosten en houden ook rekening met vaste lasten en schulden. Van daaruit zoeken we samen naar een oplossing. Een budgetcoach bijvoorbeeld zetten we in sommige gevallen in voor mensen met een betalingsachterstand op hun hypotheek. Wil je hier meer over weten en ben je klant bij SNS, ASN Bank of RegioBank, neem dan contact op met je adviseur of met de klantenservice.

BLG Wonen streeft naar een eerlijkere woningmarkt, die voor iedereen toegankelijk is. Dus ook voor starters. Wij spannen ons daarvoor in en hebben daarom ook een stappenplan voor het kopen van een eerste huis. BLG wil maatwerk leveren zodat iedereen een passende woning kan krijgen. BLG spant zich ervoor in om meer mensen aan een woning te helpen. Initiatieven hiervoor zijn onder meer de huurverklaring en de perspectiefverklaring voor mensen met een flexibel contract.

Woordvoerders

Investor Relations

Een misstand melden

De Volksbank zet zich in voor een integere organisatie en een veilige werkomgeving. Daarom doen we er alles aan om het gewenste gedrag te stimuleren en wangedrag zoveel mogelijk te voorkomen. Mocht dit toch voorkomen, dan is het belangrijk om dit bespreekbaar te maken en te melden, zodat we zaken tijdig signaleren om van te leren en te verbeteren waar nodig.

Het SpeakUp-reglement van de Volksbank beschrijft de afspraken die zijn gemaakt over het bespreekbaar maken en melden van wangedrag en hoe meldingen worden opgevolgd. Dit gaat ook over het melden van misstanden, zoals gedefinieerd in de Wet bescherming klokkenluiders.

Externe betrokkenen die geen toegang hebben tot interne meldprocedures kunnen wangedrag zoals misstanden of gedragsincidenten melden via het SpeakUp meldpunt van de Volksbank. Deze meldingen blijven anoniem, tenzij iemand zelf de eigen naam en contactgegevens vermeldt.

Meer over het melden van misstanden

VB 01134 1920